Rondreis Zuid Afrika

Dag 13

Vandaag zijn we als eerste gestopt bij een winkel van sinkel zouden we bij ons zeggen, hier heette het: Ome Sammies winkel. Alles wat je maar kan verzinnen was er te koop, ik stond buiten even met Bert te bellen toen er een zwerver vlak voor mijn neus de vuilnisbakken afzocht naar voedsel. Hij haalde er een pot jam en een fles wijn uit, ik kan er niet aan wennen dat dit zo vlak voor je ogen gebeurt en dat er mensen zijn die gewoon geen eten hebben. Ze liggen op straat te slapen, ze staan voor de winkels, voor de hotels overal vind je ze. Onze gids heeft in het begin van onze reis ons afgeraden om iets te geven je raak ze niet meer kwijt en ze blijven je dan achtervolgen. Soms is dit wel moeilijk maar als je iemand iets geeft komen ze gelijk vanuit alle hoeken en gaten op je aflopen. Na de winkel van sinkel, zijn we in Stellenbosch koffie wezen drinken en kregen we anderhalf uur om te winkelen, foto's van de gebouwen enz maken. Omdat we er niet zoveel winkels waren zijn we lekker op een terrasje gaan zitten en hebben we lekker een bakkie gedaan. Er was wel een zonnetje maar niet echt warm. Om 12.00 uur hebben geluncht met pizza's en heerlijke hollandse pannekoeken, en ze waren lekker!!!! Na de lunch zijn we naar een wijngaard geweest voor een rondleiding, ook mocht er wijn geproefd worden dit was voor de meeste van ons een leuke bezigheid. Na de wijnproeferij gingen we richting Kaapstad, de Township (voorstad) van Kaapstad heeft 2 miljoen inwoners. Allemaal krotten zover het oog kijken kan, niet normaal ongelofelijk wat een bende en armoede. Voordat we naar het hotel gingen hebben we nog een bezoek gebracht aan de "Kirstenbosch Nasionale Botaniese Tuin". Deze botaniese tuin is een levend museum en de grootste tuin in Zuid Afrika. We kregen er anderhalf uur voor om de tuin te bekijken. En zo gingen wij op pad, Hans gewapend met zijn camera, Pieter met zijn kennis van planten, Sander en ik met onze kennis van bloemen. We hebben anderhalf uur lopen genieten van de dingen die we zagen, bloemen in alle kleuren en maten, bomen van groot naar heel groot. Wat een pracht en dit alles met op de achtergrond een bergwand van vele honderden meters hoog, adembenemend. We waren het wel met elkaar eens dat anderhalf uur eigenlijk veel te kort is we hadden er nog wel uren kunnen lopen. Het leuke eraan vond ik persoonlijk dat ik voor mijn werk vaak bloemennamen lees of typ en er geen voorstelling bij heb, maar nu wel. Toen reden we Kaapstad binnen de eindbestemming van onze reis hier zullen wij de laaste dagen doorbrengen. We zijn vanavond met z'n vieren wezen eten aan de boulevard, ik hoop jullie de volgende dagen iets te vertellen van het leven daar maar dat het bijzonder is dat hebben wij allang gezien. Pieter liep bijna re huppelen van plezier, het avondleven sprak hem wel aan. Even een berichtje voor mijn moeder, je kan hier alles eten wat je wilt maar wat wij veel eten is rijst, aardappelen, lamsvlees, beef, kip, groente, vla, yoghurt, cake en allerlei soorten fruit en alles in buffetvorm. Het is nu half 12 en ik ga heerlijk naar bed, het is een lange dag geweest. Tot morgen, wij verblijven nu tot het eind in dit hotel dus kan ik iedere dag dit weblog bijwerken. Groeten, Astrid en de rest

Antoinet en Henny

Astrid ,het reisverslag leest makkelijk weg ,als je binnenkort weer thuis bent denk er eens over na ,je zou een boek kunnen schrijven of van dit verslag een boek kunnen maken De rijkdom van de natuur en de armoede onder de mensen doet verborgen talenten naar boven komen , groeten vanuit Varkenburg