Rondreis Zuid Afrika

Dag 9

Om 06.00 op en om 07.30 vertrokken we, op weg naar het Daniel Cheetah Breeding Project dit is een rehabilitatiecentrum voor cheetah's en leeuwen. Na de koffie kregen we gelegenheid om cheetah's en leeuwenwelpjes van dichtbij te bewonderen dit was een unieke ervaring die vooral de jongens nooit meer zullen vergeten. We stapten in de bus en gingen naar het Olifantenpark, omdat het s'morgens had geregent waren de olifanten en de andere dieren ver weg het park ingetrokken. Er waren een stuk of 4 olifanten te zien bij een waterdrinkplaats, een aantal wrattenzwijnen, schildpadden en een stuk op wat mestkevers dat is het. Wij zijn erg verwend met wat we in het Krugerpark hebben gezien later zeiden ze daar ook dat ze minimaal 1x in de maand zien dat een zebra gevangen wordt alleen nog nooit zo dicht bij de weg als wij stonden ( een meter of 3/4) Na een lunch in het Olifantenpark en de giftshop geplunderd te hebben met de hele groep gingen we opweg naar de volgende overnachtings Port Elizabeth. Dit is een mooie badplaats met een hotel aan de boulevard met het uitzicht op de Indische Oceaan, we konden helaas niet naar het strand gaan want het weer zat niet mee. We zijn gezellig wezen eten met z'n vieren in de Afrikaanse Spur, en we zitten nu buiten op het terras bij het hotel de weblog bij te werken en te genieten van de belevenissen van de afgelopen dag !!! Groeten van ons alle 4!

Dag 8

Gisteren geen internet dus vandaag een verslag van de afgelopen 2 dagen. De dag begon vandaag weer vroeg om 06.00 de wake-up call waarna om 08.30 de bus vertrok op weg naar de volgende overnachtingsplaats. Omdat dit ong 500 km zou zijn werd het weer een lange zit. Astrid zei later ook dat dit de "vervelendste" dagen van de vakantie zouden Het duurde nu helemaal lang omdat ze de weg aan het asfalteren waren. Echt niet te geloven hoe dat hier gaat, er waren op 10 plaatsen wegwerkzaamheden een aantal konden wij zo doorrijden de andere keren moesten wij wachten. Het begint ermee dat er iemand aan de kant van de weg staat te zwaaien met een rode vlag, even verderop staan er 3 man te leunen op een paaltje om te kijken of er gestopt wordt. Halverwege de opbreking liggen er 2 mannen in de berm te slapen ( ik denk dat ze bevangen waren door de hiite want het was onderhand 30 gr) en 3 man staan erbij niks te doen. Dan als het tegemoetkomende verkeer voorbij is (dit kan echt wel een kwartier duren) mogen wij gaan rijden. 1x moesten we bijna een half uur wachten, later bleek dat ze net de markering hadden aangebracht en er moest gewacht worden tot de verf droog was. We stopten bij een wegrestaurant voor een bakkie koffie, thee of iets anders. Daarna gingen we verder om uiteindelijk te stoppen in het plaatsje Graaff Reinet waar we zouden overnachten.. Dit is een idyllisch plaatsje met witte huisjes met groene luiken. Na in ons gasthuis te hebben geluncht gingen we een dorpswandeling maken, de jongens gingen uiteraard niet mee die kochten hun 2de bal en gingen heerlijk relaxen bij het zwenbad. Het is het enige plaatsje in Zuid-Afrika met 220 monumenten. 150 jaar geleden hebben zij ene ds Demarie (familie van?) uit Ierland beroepen die dit beroep aannam, om de taal te leren bracht hij eerst 3 jaar door in Nederland. Vandaaruit is hij vertrokken naar Graaff Reinet, hier stichtte hij de Neder-Duitse Gereformeerde kerk. Later is deze kerk gesplits de ene helft ging wel mee en de andere helft bleef waar hij was. ( zo zie je maar het is altijd al zo geweest). Om 16.45 waren we terug en om 17.00 stapten we in busjes om door het Camdeboo National Park naar een hoogte van 1400 mtr te rijden om onder het genot van een drankje naar de zonsondergang te kijken. Wederom sprakeloos om die grote rode bal achter de bergen te zien verdwijnen. Terug in het hotel hebben we genoten van een traditionelel Afrikaanse maaltijd waarna ik om 22.30 naar bed ging.

Dag 7

Goedemiddag allemaal, ik zit hier op mijn bed in een super de luxe hotel. Na vanmorgen om 06.30 te zijn gewekt gingen we om 08.00 in de bus voor een wederom lange zit. We gingen dwars door het "Golden Gate Park" het heeft een oppervlakte van 14000 hectare. We waanden ons in Amerika, de Rocky Mountains. We hebben al vaker de afgelopen dagen aangegeven dat de natuur zo mooi was maar dit heeft alles overtroffen, zo waanzinnig mooi. De grote rotspartijen, het groen de dieren die er vrij rond liepen. Het maakte mij stil en bewust van de kleinheid van ons mensjes en de grootheid van onze Hemelse Vader, wat heeft Hij alles ontzettend mooi geschapen. Als je dan het park uitgaat wordt je weer met je neus op de feiten gedrukt, dat wij mensen van die prachtige natuur een enorme bende maken. Na een paar koele dagen is het kwik vandaag weer gestegen naar ja Paula daar komt die 30 graden! Heerlijk geluncht in een mooie accomodatie. Vandaar hebben we een rit van 3 uur gemaakt om hier in dit hotel aan te komen. We gaan vanavond voor het eerst buiten de deur eten, na een week lang buffetten is dit ook wel weer lekker. Onze gids sprak mij net aan om te zeggen dat zij "traan in die oog kreeg" omdat de jongens u tegen mij zeggen, dat wordt niet meer zoveel gezegd zei ze. Dat taaltje is prachtig om te horen, waar wij een "t" achter zetten doen zij dat niet bijv. bees ipv beest, gewees ipv geweest het komt soms heel grappig over. De jongens worden de Daltons genoemd, het is leuk om te zien en te horen hoe de mede reizigers met ze omgaan en zij met hen. Ik ga nu lekker douchen, want ik ga met mijn jongens uit eten. Ik heb gisterenavond de reacties nog gelezen, het is leuk om te zien dat zoveel mensen dit lezen en sommige reageren. Ik ben zover weg maar zo voel ik me toch een beetje bij jullie. Welsterusten voor straks en misschien tot morgen. Groeten, Astrid

Dag 6

Ik zit hier in de bruine bar van het hotel. Gisteren toen ik moest stoppen omdat de eigenaresse wilde afsluiten is er zo'n omweer losgebarsten en heeft het zo hard geregend het was echt niet normaal. Gisteren onder het eten was er een kikker in de eetzaal, een aantal mensen gingen een poging doen om deze te vangen waaronder uiteraard Sander, en wat denk je......hij ving hem! Maar hij zei niets, een andere vrouw kroop onder de tafels door om het arme beest te vangen. Iedereen wist dat Sander de kikker al had maar zeiden ook niets, zij kroop met haar witte broek op aanwijzingen van de gasten onder de tafels door, jullie begrijpen veel geschreeuw en gelach. Vanmorgen zijn we op weg gegaan naar Drakenstein een rit van ong. 500 km, een lange zit maar met 3x een stop voor een bakkie koffie, lunch en een plasje viel het toch wel mee. De rit opzich is al een genot, het land is zo mooi ik persoonlijk heb zelden zoveel schoonheid gezien. Het enige wat de omgeving ontsiert is de vreselijke troep die de bewoners overal neergooien. Alles gooien ze achter hun kont op straat je kan het niet zo gek verzinnen of het ligt opnstraat, ongelofelijk. Ik vroeg aan de gids waarom ze dit deden ze zei dat dit een protest was tegen de regering. Zonde, ze weten echt niet was ze doen. Na de lange rit kwamen we bij het hotel, alle hotels die we de afgelopen dagen hebben gehad waren 3 sterren hotels, prachtig! Om kwart voor zeven had Astrid (de gids) een gospelkoor uitgenodigd die hebben een half uur gezongen en gedanst. En u raad het al Sander en Pieter waren de uitverkorenen om mee te dansen. De sfeer onderling is goed, de jongens brengen echt gezelligheid met zich mee, er wordt veel gelachen om die drie, ze zijn soms zo gek als een deur. Morgen moeten we om 06.30 op want we hebben weer een lange rit voor de boeg. Het totaal aantal kilometers die we gaan afleggen in de totale reis is 4600. Maar als ze zijn zoals de afgelopen dagen is het heel goed te doen. Ik heb de reacties nog niet gelezen omdat het internet het niet toe liet, ik hoop dat hierna te kunnen doen Welterusten allemaal en ik hoop tot morgen. Groeten, Astrid

Dag 5

Vanmorgen werden we gewekt om 06.00 uur met de beroemde ' Wake-up call' . Om 06.45 gingen we ontbijten en moesten de koffers buiten de deur staan.

Na het ontbijt gingen we weer richting Zuid-Afrika, waar we onderweg stopten bij een paar leme hutjes, onze gids astrid is haar naam, en ze is heel grappig( kan eigenlijk niet anders met zo'n naam) ging vragen aan de grootmoeder die daar woonde en die de baas is of we mochten kijken, en dat mocht.

Wat we daar gezien hebben is met geen pen te beschrijven het heeft ons alle 4 diep geraakt. De troep, ouwe zooi, de viezigheid het is met geen pen te beschrijven. We zijn weggelopen want we konden het niet meer aanzien om bij die mensen te gaan loeren in hun huisjes en foto's te maken. Toen we weer naar de bus gingen hebben we de kinderen pennen, boekjes ed gegeven. De jongens hadden gisteren een bal gekocht die hebben ze ook gegeven, je had die gezichten moeten zien een en al verrukking: EEN BAL!!

We zijn toen op weggegaan naar 'Hluhluwe park' in de plaats met dezelfde naam. Dit is eigenlijk hetzelfde als het Krugerpark maar dan mooier. Hier hebben we een heerlijke picknick gehad en zijn toen weer met een open jeep het park ingereden. Het was onderwijl gaan regenen dus hebbeb we niet zoveel dieren gezien alleen buffels en neushorens van dichtbij.

(Er staat nu een vrouw achter mij die vraagt of ik al klaar ben want ze wil het kantoor waar ik zit te typen afsluiten)

Morgen ga ik verder met het verhaal en komen er foto's bij als het kan.

ps: Ik heb hier geen gevoel dat het zondag is, sorry!

Astrid

Dag 4

Vandaag gingen we richting Swaziland, met een tussenstop bij een lunchrom dronken we koffie met gebak omdat er 2 mensen uit onze groep jarig waren. Hierna konden we nog even winkelen om de nodige dingen weer in te slaan, en gingen we gauw weer in de bus omdat het buiten erg warm was. S'middags was het 41 graden! Zo gingen we in een heerlijk gekoelde bus richting Swaziland. Hier hebben we kennis gemaakt met een inheemse stam. We hebben naar hun zingen en dansen geluisterd. En ja hoor de jongens werden alle 3 uitgenodigd om een dansje mee te doen......en ze gingen, alleen werd het later de polonaise. Erg grappig en leuk om te zien. Na een heerlijke lunch gingen we weer richting het hotel en hebben we een lokale markt bezocht. Eindelijk waren we dan in het hotel, waar de jongens een heerlijke frisse duik hebben genomen. Nu is het avond en zijn we bezig met het weblog buiten aan de bar.

Dag 3

De dag waar we al een hele tijd naar uit hebben gekeken! Na de wake-up call om half vijf! gingen we om half zes met de bus naar het wereldberoemde Krugerpark! In een open 4x4 terreinwagen gingen het park binnen. Er werd door verschillende mensen daar gezegd dat we zeker de 'Big 5' gingen zien, dus we waren razend enthousiast. De sfeer die er in de auto en in het park op zich hangt is echt onbeschrijfelijk. Safari is zo ongeloofelijk gaaf en spannend. Je zit met tien man in een jeep met 3 banken, en je bent continu aan het kijken of je iets ziet. Als je iets ziet moet je rustig blijven en zachtjes 'stop' roepen. Nou probeer dat maar een als je voor het eerst een zwarte neushoorn in de bosjes ziet. Of een prachtig mooie olifant die op 15 meter van je vandaan ineens opdoemt tussen de bomen vandaan. Echt supergaaf! We hebben met uitzondering van de zeer schuwe cheetah de hele 'big 5' (neushoorn, leeuw, buffel, olifant en cheetah) zelfs van dichtbij mogen bewonderen! Het hoogtepunt was zeer zeker een groep leeuwen die maar net een zebra hadden gepakt. Er lagen zo'n beetje 15 leeuwen 3 meter bij de weg vandaan te vechten om een stukje zebra. Wat een geweld en machtig mooi schouwspel was dit. Hard gebrul en felle gevechten werden er gehouden om er met het laatste stukje zebra vandoor te gaan. Echt ongeloofelijk! Foto's volgen.... De olifant hebben we over zien steken en bleven langs de kant van de weg staan, een jonkie en drie volwassenen. Ook de neushoorn was erg dichtbij en de buffel was ook zeer mooi om te zien! Voor de rest waren er veel impala's en antilopen die we hebben gezien. De krokodil mochten we ook nog zien, we twijfelden over de echtheid, totdat hij bewoog. Want man wat kunnen die beesten stil liggen. Ik kan er nog wel uren over schrijven, maar ik moet de volgende dag nog doen!

Dag 2

De tweede dag hebben we een reis gemaakt van 515 kilometer. We zijn van Johannesburg naar Hazyvieuw gereden. We hebben ten eerste een superdeluxe bus met airco en ten tweede is de omgeving echt niet normaal hoe mooi en indrukwekkend, jullie zullen dit nog wel een paar keer horen maar dat is vanwege het enthousiastme :). De reis is dus zeer goed te doen onder deze omstandigheden, en met goed getimede stops gaan de kilometers erg snel! We hebben onze lunchstop gemaakt in Lydenburg daar hebben we een heerlijke lunch gehad in een prachtige tuin onder een Jakarandaboom. Dit is een mooie boom met paarse bloemen, een die je vaak in het land ziet! We zijn vanaf dit punt via een panoramaroute met waanzinnige landschappen en prachtig groen naar God's Window gereden. Dit was een van de hoogtepunten van deze trip. De moeder van alle uitzichten word het ook wel genoemd. Dit kunnen wij nu bevestigen. We stonden dus op een berg waar we een uitzicht hadden van honderden kilometers breed, en diep. Erg moeilijk uit te leggen hoe mooi en indrukwekkend het was, maar het feit dat we met 44 man compleet stil vielen zegt wel genoeg denk ik... We hebben nog twee stops gemaakt, waarvan een in een mooie vallei was met watervallen en kloven. Waar we trouwens onze eerste beesten hebben gezien; dit waren wilde bavianen met kleintjes, erg grappig om te zien! De tweede stop was in een dorpje dat 'pilgrims rest' heet, hier hebben we met z'n vieren (niet met moeders maar met een man bij ons uit de groep) traditioneelgewijs (iedere passant moet een bierkie komen drinken) een halve liter bier gedronken. We waren na een lange dag reizen eindelijk in het hotel aangekomen, waar we na een welkomsdrankje eindelijk naar ons bedje toe mochten;) Het was een prachtig hotel met een schitterende tuin, welke ook de nodige insecten met zich mee bracht...